Nyhetslista böcker mars - aug 2014

torsdag 31 mars 2011

Bilderböcker vi minns

För inte så länge sedan hade biblioteket besök av en grupp högstadiepojkar. När jag frågade dom om bilderböcker som dom mindes svarade en direkt

-Emil , och det där fruntimret på ärten.
Härligt tänkte jag. Astrid Lindgren och HC Andersen. Det finns hopp om ungdomen.







En annan kille mindes Bu och Bä! Lena och Olof Landströms beskäftiga får.


Själv är jag uppväxt med Elsa Beskows bilderböcker. Framför allt Hattstugan har satt djupa spår. Min dotter pratar lyriskt om Mitt i natten mysteriet och Mammu Mu. Dom minns jag också eftersom vi läste dom hela tiden.
Vilka bilderböcker minns du? Skriv en kommentar efter inlägget eller maila till: bibliotek@rattvik.se Vi är nyfikna på dina bilderboksminnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar