Nyhetslista böcker mars - aug 2014

onsdag 20 november 2013


Välkomna på filmfestival 21 – 23 nov
Gratis film visas på kulturhuset under tre dagar vecka 47
Kom och ta del av filmer ur Nitras filmkatalog och vårt eget arkiv.
Till varje film bjuds något litet att tugga på samt varm eller kall dryck!

Torsdag 21 november kl 18.00 – 20.30
Ur Nitras filmkatalog visas:
Kl: 18.00
Hippieland 2011, 58 min
Regi: Håkan Berthas & Tekla Berthas

Hippieland är en dokumentärfilm om den nya gröna vågen som tar avstamp i Skogsnäs. Idag bor ca 50 personer i byn, men skolan måste läggas ned eftersom det är för få barn. I Skattungbyn i Dalarna pågår samtidigt förberedelserna för att starta en kollektiv ekoby och bygga så kallade Jordskepp.




Kl: 19.00
Med limousin till mitt i Ingenstans 2012, 28 min
Regi: Mervi Kekarainen & Tobias Tuvehagen
En dokumentär om en kvinna som var en finsk världsberömd supermodell på 60, 70- talet. Idag bor hon med sin katt i avlägsna Hälsingland och smyckar sitt kalla timmerhus med äkta Chanel. Hon är en ensam miljöaktivist som slåss för älvens rätt och mot den nya järnvägen, och hon längtar…

Kl: 19.30
Randy Evaluates Sweden 2010, 58 min
Regi: Mattias Olsson & Ahang Bashi

Musikern Randy från Brooklyn låter slumpen vägleda honom till en småstad mitt i Sverige. Hans uppdrag är att ta reda på vad Sverige egentligen är för ett ställe, och att försöka nå fram till den svenska folksjälen. Till en början är han överförtjust i sin uppgift, men det visar sig vara svårare än han trott att charma nordborna.


Fredag 22 november kl 13 -16
Ur Nitras filmkatalog visas:
Kl: 13.00
Beredskapsårens Hjältinnor 2012, 58 min
Regi: Håkan Persson

Under beredskapsåren var det i hög grad de hemmavarande kvinnorna som såg till att det civila svenska samhället fortsatte att fungera. Det gällde både i den privata sfären och i industri och arbetsliv. Närmare 300 000 man i vapen var stationerade vid Sveriges gränser. I en rad intervjuer berättar kvinnor hur deras liv kom att påverkas under krigsåren 1939-1945

Kl: 14.00
River girls 2011, 56 min Regi: Stefan Erdman

En dokumentär som handlar lite om Inka Trollsås från Dala Floda och mycket om tjejerna i hennes projekt Himalayan River Girls, som utmanar, inte bara farliga forsar, utan även Nepals starkt rotade könsroller. En film om starka tjejer som bestämt sig för att nå sina drömmars mål.
 

Kl: 15.15
Bränna-Karin – Ett liv med hästar 2007, 44 min
Regi: Sylvia Ingemarsdotter


En dokumentär om inneboende styrka och livskraft. Om hur starka band och nära förhållande till djur kan forma oss som människor. En film om en person att inspireras av. ”Pappa hade fört vidare farfars stolthet över de fina djuren, hästarna. Att man ska högakta dem. Jag kände att jag bar på ett lätt och fint sätt, ett arv att hästar ska högaktas…”

Lördag 23 november kl 11.30 -14
Kl: 11.30
Julnatt i Rättvik 1938, 23 min
Regi: Adrian Bjurman


Julnatt i Rättvik räknas som en av de klassiska dokumentärfilmerna från 1930 talet. Den skildrar stämningen kring en julotta vid denna tid.






Kl: 12.00
Hjort Anders. Produktionsår 1973, 30 min
Regi: Karsten Wedel


Unika bilder av Hjort Anders Olsson 1865- 1952, från Bingsjö. En av de mest betydande traditionsbärarna av folkmusiken, samt spelmän som Viksta-Lasse, Pekkos Gustaf, Nils Agemark och Olle Hjort.



©wikipedia

 Kl: 12.45
Allt var så nyss – pensionärprojektet 2007, 55 min
Regi: mobila dokumentär redaktionen


Mobila dokumentärredaktionen gav sig våren 2007 ut i Sverige för att tillsammans med äldre människor i fyra olika städer och samhällen, däribland Rättvik, skildra de äldres egna reflektioner om livet och tillvaron.


Samarr: Nitra dokumentärfilmfestival, ABF & Film i Dalarna







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar