Nyhetslista böcker mars - aug 2014

söndag 27 mars 2011

Bilderboksfrossa hela veckan!

Den här veckan tänkte vi ägna helt till alla fantastiska bilderböcker som skrivits under åren.
I dag blir det ett urval av mina egna favoriter från när jag var liten i början av 80-talet.
Bilder säger mer än tusen ord, sägs det och jag är beredd att hålla med!


Tummens mamma slutar röka av Inger & Lasse Sandberg
Ett utdrag ur boken:
" När molnet försvunnit frågade Tummen sin mamma strängt: " Vill du sluta röka mamma?" Mamma Tumme tänkte efter. " Jag blir förgiftad. Jag blir trött i huvudet. Får ont i halsen och kan inte andras så bra." Tummemamman släckte cigaretten. Ja, javisst vill jag sluta! sa hon bestämt." Läs fortsättningen på den spännande historien om tummemamman som ville sluta röka. Finns för utlån på bibblan!


Allrakäraste syster av Astrid Lindgren
En av mina absoluta favoriter, en underbar liten saga som handlar om
Barbro som har en hemlig syster, en tvillingsyster som heter Ylva-Li. Ylva-Li bor under en rosenbuske, men inte vilken rosenbuske som helst, utan det är Salikos rosor. När Barbro känner sig ensam och utstött av familjen kan hon fly ner i hålet under busken. Den här dagen ska systrarna ge sig av på en resa. En lång resa till den vackraste dalen i världen.


Sagan om pannkakan av Anna Höglund som
gjorde illustrationer till den norska folksagan om pannkakan som rullar ut i världen för att inte bli uppäten.


Den farliga resan av Tove Jansson
Susanna har tråkigt och är arg på sin lata katt. Hon lägger ifrån sig sina glasögon och plötsligt förvandlas de! Hon hamnar mitt i ett hemskt äventyr med Tofslan och Vifslan, Sniff och Hemulen och hans lilla hund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar